Air France-KLM vervoerde een kleine 21 miljoen passagiers in de eerste drie maanden van dit jaar. Dat is ruim 5 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Die groei kwam vrijwel geheel voor rekening van KLM en Transavia.

Bij Air France bleef het aantal reizigers vrijwel stabiel. De vliegtuigen zaten gemiddeld iets voller dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.
De opbrengsten kwam in de eerste drie maanden van 2017 uit op 5,7 miljard euro, een kleine 2 procent meer dan een jaar eerder.

Het operationeel verlies bedroeg 143 miljoen euro, tegen 99 miljoen euro in de vergelijkbare periode vorig jaar. Het verlies werd voor de helft veroorzaakt door nadelige wisselkoerseffecten.

Air France was de voornaamste veroorzaker van het tekort. De Franse poot van de groep boekte een operationeel verlies van 123 miljoen euro, bij KLM was dat 17 miljoen euro. Voor beide bedrijven betekent dat een verslechtering. Het nettoverlies voor de gehele groep liep op van 155 miljoen naar 216 miljoen euro.

Air France-KLM positief over ticketprijzen

Air France-KLM is voorzichtig optimistisch, ondanks een toename van het verlies in het eerste kwartaal. De vraag naar vliegtickets blijft sterk toenemen en aan de voortdurende prijsdaling van de afgelopen jaren lijkt nu toch echt een einde te zijn komen.

Door zware concurrentie, met name in Europa, stonden de ticketprijzen langdurig zwaar onder druk. In het eerste kwartaal bleef de daling evenwel beperkt tot nog maar 0,5 procent. Dat kwam onder meer doordat premiumtickets (business en first class) gemiddeld bijna 5 procent meer opbrachten.

De ontwikkelingen in april en de boekingen voor het zomerseizoen stemmen eveneens positief, zei financieel directeur Frédéric Gagey in een toelichting op de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers. Van de beschikbare tickets naar verre bestemmingen is nu al een aanzienlijk groter deel verkocht dan vorig jaar rond deze tijd.

De vooruitzichten voor de rest van 2017 blijven evenwel onzeker, mede door geopolitieke spanningen. Ook is onduidelijk hoe de brandstofprijzen zich verder zullen ontwikkelen. In het eerste kwartaal was de brandstofrekening in dollars stabiel. Vooralsnog gaat het bedrijf voor heel 2017 uit van een lichte daling.